Alla inlägg under februari 2009

Av Samuel - 27 februari 2009 15:53

Idag hade jag ett bokat möte med en PT på gymmet. I och med att jag blev medlem fick jag 2 ggr med en tränare och egentligen hade jag inte tänkt utnyttja dem om de inte ringt mej och bokat en tid.


Mina förhoppningar inför mötet var att hon skulle vara riktigt vass på kost. Jag hade redan innan förhört mig om detta via telefon men vid mötet blev jag lite besviken. Inte för att hon saknade kunskap utan för att hon hade ungefär samma kunskap som mej plus några recept. Det är ju inte hennes fel, allt hon sa var bra och korrekt men jag hade hoppats på någon som verkligen hade mer erfarenhet (Hon var nyexaminerad berättade hon senare).


Vi gick även igenom Marklyft och benböj med stång. Det var något jag ville då jag ofta får väldigt ont i hamstrings efter marklyft. Vi mätte också längden på den muskeln via stretch och den hade en normal rörlighet. Hon tyckte att jag hade jättebra teknik så vi kom väl egentligen inte längre än jag gjort själv. I mina egna tester.


(Mattias tipsade om att posta på kolloseum's forum om mitt udda hamstringsproblem och jag får nog ta och göra det senare.)


Efter jag hängt med PTn tränade jag ett pass själv. Det blev ganska tungt så jag e nöjd.



Av Samuel - 25 februari 2009 09:52

Testar lite med olika upplägg för att få mitt pass precis så bra och passande som jag vill ha det. Har kört på hårt med 2 split (dela kroppen i två delar) och träna dessa delar 2 ggr under veckan.


Pass 1 innehåller bröst, axlar, biceps

Pass 2 innehåller rygg, ben triceps.


Sen läggs mage in lite efter behov. Så länge jag kan träna igenom alla kroppsdelar 2 ggr under en vecka (i teorin behöver musklerna max 48 timmar för att återhämta sig men varför chansa) är jag nöjd.


Passen brukar innehålla ca 6-8 övningar. 3 set + uppvärmingsset per övning. 6-8 reps per set. Uppvärmingen är fortfarande tuff. Springer snabbt, ibland med lutning tills jag är totalt genomvarm. Jag tror att mina hårda uppvärmingar har räddat mej från många skador både i thaiboxing och styrketräning.  Vi får se om 2 månader hur det ser ut resultatmässigt. Just nu är jag grymt taggad!

Av Samuel - 25 februari 2009 09:04

Har skrivit lite dåligt de sista dagarna. Här är i korthet vad jag sysslat med.


1. Jobbat introduktionspass (som coach) på en arbetsplats inne i stan. Mycket intressant grupp brukare. blandad med tjejer och killar. Jag kommer främst att vara med dem i vardagen, på gymmet, på stan, i lägenheten etc. coaching och stöd helt enkelt.


2. Vi söker lägenhet. Som Laleh sjunger

"Jag gör en bostadsansökan
Gör en bostads ansökan
Kära drottning och vår kung
Det här är kärlek inget hat
Det är bara det att jag är jävligt desperat
Efter bostad...."


3. Har inte tränat kick eller thaiboxing på snart 2 veckor och vilka resultat det ger! Nu när jag kan lägga mer fokus på styrketräningen och faktiskt vara pigg under passen ökar jag vikter snabbt!


Idag ska jag hjälpa älsklingen plugga till sin tenta. I morgon har hon nämligen slutprovet till väktare som vi ska förhöra oss om hon kan allt. (fast det kan hon förstås, hon ar läshuvud).



Av Samuel - 23 februari 2009 11:21

Jag har en helt ny favorit serie!


Den heter mästarnas mästare och utspelar sig i spanien. Dit reser några av sveriges största idrottare genom tiderna för att tävla mot varandra i olika "teman" som fysiskt styrka, perfektionism, mental styrka med mera. Varje program utser en vinnare och i varje program får de med sämst poäng duellera mot varandra. Förloraren åker hem.


Mina favoriter än så länge är Wassberg, denna överman och myt som gärna lyssnar på rammstein när han lagar mat. Även Pelle Fosshaug fascinerar. Energiskt, social, ofta destruktiv på planen och ibland kallad världens bäste bandyspelare. Det är rörande att se att han nu diagnostiseras med ADHD och vågar prata om det helt öppet i tv.


Asbra tv helt enkelt!  Alla avsnitten kan ses direkt och gratis på


http://svtplay.se/sok?cs,s,1,m%E4starnas+m%E4stare,sample/ps,s,1,m%E4starnas+m%E4stare,full



Av Samuel - 19 februari 2009 21:22

Blev ett tungt pass med mattias idag. Han pressade mej som vanligt. I like it.


Det blev lite dropset blandning så osäker på repsen. tack matte för att du kom ihåg vikterna.


Marklyft 50,50,70
Bänkpress 100,100,90,50

Sittande rodd

Dips kroppsvikt, 15

Bicepscurl 30

Axellyft åt sidan 6

Av Samuel - 19 februari 2009 09:31

Igår blev det kickboxning. Dagen innan sculpt och dagen innan den styrketräning..Börjar blir lite sliten. Idag blir det några övningar med matte. Förhoppningsvis lite armar. Sen blir det vila ett par dagar. Ska bli skönt. Mycket skönt

Av Samuel - 18 februari 2009 11:42

Jag ar skrivit den här bloggen i nästan 8 veckor nu.


Det är då dags för en (någorlunda) objektiv analys av hur det har gått.


Viktmål: Mitt mål har varit att gå upp till 85 kilo (mestadels muskler) innan sommaren sen trimma ned mej lite månaderna innan.


Vikt nu: Vikten har gått upp ca 2.5 kilo sen 8 veckor. Totalt 6 kilo sen 6 månader tillbaka.


Metod: Tanken var att höja först och främst mängden protein med keso/proteintillskott/kyckling/ägg  etc. Jag hade också tänkt äta mer frukt och grönt. Jag skulle också ta tillskott omega 3. Käka lite långsamma kolhydrater.


Hur det gick: Jag har fått i mig mer protein via tillskott och keso. Omega 3 tog slut för 2 veckor sen och jag har varit för slö för att köpa mer. Frukt och grönsaker äter jag mer. Främst frukt för grönsakerna på tallriken lyser fortfarande med sin frånvaro. Jag äter fortfarande mycket vid "fel" tillfälle. Dvs innan jag går till sängs.


Hur jag ska gå vidare: Jag ska försöka att inta proteintillskott varje dag, träning eller inte. Ska köpa ny omega 3 nästa månad.


Styrka


Mål: Inget uttalat mål sen tidigare. Har börjat fila på några nu. Det största målet var väl att träna "smartare" med lämplig vila mellan passen. Ett annat mål var att dela upp kroppen lite mer systematiskt.


Styrka just nu: Jag har ökat i alla övningar jag kört! Den största ökningen har kommit i ben. Mest för att jag faktiskt tränar det nu =P Där lyfter jag 2 ggr mer än tidigare. Andra stora ökningar har skett i rodd och bänkpress.


Hur jag ska gå vidare: Jag kör en enkel periodisering nu som jag ska fortsätta med (kort sagt att minska repsen och höja vikterna veckovis. Sen börja om igen). Jag ska också försöka fortsätta dela upp kroppen. Men jag vet av mej själv att jag tar lång tid på mej att få in nya vanor. Det är bara köra på. Pressa, pressa, pressa...


Teknik och uthållighet


Mål:Mitt mål har varit att bli duktigare inom sparring på thaiboxning och orka mer. Mitt delmål är att springa en mil i löpspåret på 55 minuter.


Just nu: Jag har kort på en kickboxingsklubb men fortfarande känns det inte som jag riktigt kommit in i det. Den sparring jag kört känns verkligen rostig. Ibland funderar jag på om det verkligen funkar att både styrketräna som jag gör och försöka bli bättre i thaiboxing samtidigt.


Hur jag ska gå vidare: Jag vet faktiskt inte. Jag kommer träna kickboxning till kortet är slut. Då borde det börjat bli vår på riktigt och jag kan börja löpträna istället.


Slutsatser:


Det som funkar bra:


Ökad styrka. Ökad mängd muskler

Bättre intag av protein

Bättre självförtroende

Bättre teknik i övningar




Det som funkar mindre bra:

Sämre teknik och snabbhet i thaiboxning

Sämre uthållighet

Ökad mängd snabbmat - viktuppgång


Länk till utförda träningspass: http://mottoppform.bloggagratis.se/20947-utforda-traningar/


Av Samuel - 18 februari 2009 09:09

jajamensan! 85 kilo visade vågen i morse. Alltså 6 kilo mer än när jag stadigt tränade thaiboxning. Eftersom min våg är kass och inte riktigt fungerar för fett % mätning kan jag bara spekulera hur mycket som är en viktuppgång i fett och hur stor del som är muskelmassa.


En ren gissning vore 50% viktuppgång i muskler och resten fett. Detta baserat på att jag verkligen börjat köra tyngre på gymmet men samtidigt ätit mer onyttiga saker.


Önskar jag hade en bodpod runt hörnet eller lite xtra pengar så jag kunde mäta mej.


http://www.paulun.com/p2_pop.asp?idContent=1082


Kanske är det dags att leta på måttbandet och se vad som syns där..

Presentation

Omröstning

Vad tränar du helst?
 Styrketräning (generell)
 Bodybuilding
 Traditionell Kampsport
 MMA (mixed martial arts)
 Vanlig boxning, thai eller kickboxing
 Spinning
 Kettlebells
 Crossfit
 Friidrott
 Fotboll
 Bandy
 Tennis
 Golf
 Löpning
 Snabba promenader eller stavgång
 Simmning
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards