Alla inlägg den 20 januari 2009

Av Samuel - 20 januari 2009 15:14

Fick in ett pass stånde fighting på lunchen med en kompis. Har sovit dåligt (pga byggjobbarna) så jag kände mej inte helt entusiastisk. Fortsätter de att riva balkonger varje morgon måste jag nog ta och sova över hos någon kompis för att få lite sömn.


Passet gick i alla fall någorlunda. Det som skiljer fightclub från många andra klubbar är variationen och kombinationerna i tekniker. Jag anser mej själva ha ganska bra grundtekniker men när det gäller längre kombinationer kan jag tappa bort mig.


Måste säga att min polare gjorde en mycket bra insats. Trots att hans dagliga träning mest har bestått av onlinespel och hundpromenader finns det ett bra driv i killen! 


Ikväll ska jag se älsklingen köra standup på Ego. tror det kommer gå jättebra som vanligt. Vi blir nog några som är där och hejjar på!



Av Samuel - 20 januari 2009 10:20

Välskrivet och 100% sant! Min nya favvo skrivbent inom träning


Utdrag


 "Many from the world of fitness strive to create confusion in topics that a 5th grader could easily comprehend. They’ll throw together a few basic movements and then create a fancy name that “defines” the workout, as if a fancy name somehow adds another level of sophistication. After all, if you are confused, you’ll become dependent on the guru and his advice. If you become self sufficient, you offer nothing in return."


http://www.rosstraining.com/articles/individualfactors.html

Av Samuel - 20 januari 2009 09:34

Har du tråkigt, något du undrar? Lämna en kommentar så kan jag försöka svara på den om jag kan.


Fick min första request här


- "Jag skulle vilja ha bra joggingtips. Hur tänker man? Hur får man upp farten (viktigaste frågan för mig)? Vad ska pulsen ligga på när man ska springa en mil? Vad för typ av övningar kan hjälpa löpmusklerna att prestera bättre i ett lopp?"




Ska försöka uppfylla den:


>>Hur ska man tänka?

Läste en utmärkt artikel om vad som gör en riktigt bra atlet. Jag kommer länka till den i nästa post. Se ovan :)


Annars tycker jag det är viktigt att du gör en plan som du själv kan stå för och upprätthålla. Det gäller att hålla träningen varierad och intressant. Om du tränar på samma sätt kommer du alltid, ofelbart få samma resultat månad efter månad.


Om jag vill lägga upp ett lättare lopp skulle jag försöka få in tre olika faser. Längden på varje fas kan variera. Är det 3 månader till loppet skulle jag dela upp träningen på faser av ungefär en månad, lite mer eller lite längre.

Exemplet är för ett lopp på 10 km.


Fas 1. Ha fokus på distans över fart. Se till att springa på 70-80% av maxpuls. Spring relativt långt och ofta men utan att det sliter för mycket på kroppen. Om möjlighet att få teknikträning av tränare så ta den hjälpen.


Träna styrketräning. 1 pass styrketräning per 2 pass konditionsträning. Använd 3-4 set, 20 repetitioner per övning.


Fas 2

Börja variera löpträningen något. Intervallöpning i syfte att få upp farten.


Börja använda backlöpning också i intervallform. (men glöm inte bort att fortsätta distans också). Springa på högre puls.


Träna styrketräning. 4 set 6-9 repetitioner per övning. (tungt)


Fas 3.


Prova att springa minst loppets längd i träning ett antal gånger. Även mer. Ska du springa ex 10 km lopp se till att du utan problem kan springa 11-13 km på träning i en stadig fart. Spring på underlag och i backar som liknar själva loppet.


Styrketräning: Jobba halva perioden med 3-4 set 25 reps per övning. I den avslutande halvan så minska gradvis styrketräningen så du nästan bara tränar löpträning.


Fas 4. Spring loppet. Det kommer kännas lätt att springa själva loppet nu.


För dagbok. Anteckna resultat löpande.


Alternativ till planeringen: På senare tid har många börjat träna crossfit och kettlebells istället för traditionell stryrketräning inför lopp. Det är något du kan göra om det finns möjlighet men försök i sådana fall att att du planera smart. Fler pass i början och mitten av de tre faserna.

Mycket färre eller inga pass i slutet av träningsperioden då löpträningen tar över.


All träning ska självklart ha ett syfte. Du bör kunna fråga dej själv "varför gör jag just så här i min träning?" och se ett klart samband mellan det och ditt mål.


Sen är det viktigt att "peaka" vid rätt tillfälle. Något som kan vara svårt om det handlar om första loppet. Ha därför överseende med dej själv om inte allt går som på räls.


>>Styrketräningen


Lämplig styrketräning för löpning innefattar främst benen och bålmuskulaturen och ryggen. Egentligen alla muskler som har något med din hållning att göra kan med fördel tränas.


Du bör satsa på mer uthållig styrketräning men även ha inslag tyngre mer explosiv träning periodvis.


Lämpliga övningar är:


Utfall

Knäböj med vikt

Enbenta tåhävningar

Raka marklyft

Sittande Rodd

Bröstpress eller armhävningar

Diverse magövningar


Alltså undvik isolerande övningar i maskiner så mycket du kan. Rena armövningar saknar värde för löpning.


När det gäller att få upp farten så finns det bara en sak att göra. Spring snabbare och spring annorlunda. Har du ett löpband så spring i intervaller. Spring ex 1000 meter på 80-85% av maxpulsen. Vila 30 sekunder. Upprepa 5-8 omgångar. (eller hur långt du nu vill springa)


När du vet att du klarar av det så höj lutningen på löpbandet under hälften av intervallerna. Känn hur pass mycket jobbigare det blir.!

I styrketräningen så se till att ge allt på de där 25 repsen. Gör dem snabbt! Gör dem långsamt! Variera!



Presentation

Omröstning

Vad tränar du helst?
 Styrketräning (generell)
 Bodybuilding
 Traditionell Kampsport
 MMA (mixed martial arts)
 Vanlig boxning, thai eller kickboxing
 Spinning
 Kettlebells
 Crossfit
 Friidrott
 Fotboll
 Bandy
 Tennis
 Golf
 Löpning
 Snabba promenader eller stavgång
 Simmning
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards