Alla inlägg den 27 januari 2009

Av Samuel - 27 januari 2009 22:30

Jag tänkte här skriva vidare om motivation och de enorma saker vår vilja och tro kan få oss att göra. Det är är förmodligen min sista post om ämnet.


Ett exempel som ofta används är kvinnan som lyfter en bil för att rädda sitt barn. Ni har kanske hört exemplet förut?


Hur går då detta till? Hur kan en kvinna som normalt inte kan lyfta sin egen vikt förflytta en bil, tre gånger så tung, för att rädda sitt barn?


Nu vet vi inte den exakta förklaringen till detta då det inte är något vi kan "testa" i ett laboratorium men vi kan anta några saker och konstatera några fler.


Vid en situation där kvinnan MÅSTE rädda sitt barn sker följande.


För att kunna skapa den mängd av kraft som behövs för ett enormt lyft behöver kroppen stänga av alla andra funktioner än just muskelstyrkan. Den omdirigerar därför allt blod, allt syre och alla bränsle i form av kolhydrater till en enda källa. De muskler som ska användas.

Detta betyder i praktiken att ämnesomsättningen stannar av. Andningen stannar för ett ögonblick. Njurar/lever och övriga funktioner avstannar förmodligen. Hörsel och synintrycken minskar till ett minimum och hela organismen koncentrerar sig på just den uppgiften som väntar.

Muskelspolarna (det inbyggda system som gör att vi inte drar ut eller maxanvänder musklerna så vi skadar dem) slås ut.

Ett mängd  adrenalin frigörs från binjuremärgen och ger kvinnan kraft.

En kraftig signal skickas från hjärnan, via ryggraden till musklerna som drar aktiverar maximal mängd muskelfibrer och bilen lyfts mirkulöst.


Lite för mycket teori? Ja kanske men det är bara för att förklara den ohyggliga kraft din kropp har att fokusera när du tror och är motiverad till att utföra en uppgift som skulle anses som omöjlig.


Vad hade då hänt om kvinnan tagit en tankepaus. Tänkt rationellt över situationen innan hon utförde lyftet? Förmodligen hade slutsatsen blivit att det var omöjligt att lyfta bilen. Aktiviteten i ovan nämde delar av kroppen hade normaliserats och olyckan hade varit ett faktum.




Ett annat exempel är den så kallade placeboeffekten. (ordet betyder i sig "jag ska göra gott").


Detta är saxat från apotekets hemsida.


"Kemiska förändringar
Det handlar om mätbara, kemiska förändringar i kroppen. Till exempel kan blotta tanken på något som engagerar oss öka halterna av vissa hormoner som kan påverka blodtrycket och immunsystemet. Med hjälp av så kallad PET-kamera som filmar blodflödet, har forskarna också kunnat se hur olika delar av hjärnan aktiveras av olika upplevelser. "


Placebo betyder för många samma sak som sockertabletter. Det vill säga verkningslösa tabletter som ges till patienter i tron att det är en riktig medicin. Det otroliga är att tabletterna har effekt. En mängd studier (sk blindtest) har visat att dess effekt ofta är lika kraftig som den verkliga medicinen.


Men placeboeffekten stannar inte vid tabletter. Vi stöter på samma fenomen överallt i sammhället. Om vi tror att en sak ger en viss effekt eller att en handling vi gör ska ge ett givet resultat är chansen överhängande att den gör det.


(Inom medicin finns även en annan effekt beskriven. Den sk Nocebo effekten. Tror vi starkt att en behandling eller medicin ska ha negativa resultat ger den ofta det).


Hur kan vi då använda denna kunskap till vår fördel inom idrott eller vad annat vi vill uppnå?

Det är ganska enkelt. Tro på det du gör. Samla kraft inför en utmaning och våga utföra den utan att tänka två gånger. Visualisera.


Om du ska till ett träningspass som du har en dålig känsla inför så försökt att släppa den. Just do it. Om du inte kan se fram emot passet så försök i alla fall att gå dit med ett "blankt" sinne. Låt det gå som det går. Släpp förväntningarna, släpp egot och bara genomför det.


Om jag nu ska kunna avsluta detta blogginlägg utan att det blir sjukt långt så kan jag sammanfatta med följande:

Om du inte tror på en gud eller en religion se då för fasen till att tro på dej själv :)

Av Samuel - 27 januari 2009 15:13

I samma stil som motivationsposten.


Personen i klipper är Muhammed Ali. Världens genom tidernas bäste boxare.


Text som talas i videon:


Some people listen to themselves rather then listen to what others say. These people don't come along very often, but when they do, they remind us that once you set off on a path, even though critics may doubt you, it's ok to believe that there is no CAN'T, WON'T or IMPOSSIBLE. They remind us that it's ok to believe that IMPOSSIBLE IS NOTHING.


Liknande (original) text)


Impossible is just a big word thrown around by small men who find it easier to live in the world they’ve been given than to explore the power they have to change it. Impossible is not a fact. It’s an opinion. Impossible is not a declaration. It’s a dare. Impossible is potential. Impossible is temporary.
Impossible is nothing



Av Samuel - 27 januari 2009 08:48

Läste mattias artikel om motivation http://mas.bloggagratis.se/ och tänkte därför fylla på den med lite från coaching.


Att sätta mål.


Som mattias skriver finns det många olika typer av motivation. Både inre, yttre, positiv och negativ motivation. Utifrån dessa olika typer va motivation kan man sedan sätta olika mål. Ett yttre mål kan vara "jag vill ha magrutor" ett negativt "jag vill gå ned i vikt för jag är tjock".


I grunden handlar det olika vägar mot ett mål. En grundregel inom coaching är att allt skapas två gånger.

En första gång i tanken. Man bygger en bild av sitt mål och det skapas. En andra gång i verkligheten när kroppen och sinnen försöker efterlikna det. Det är bevisat att om du har ett tydligt satt mål så kommer dina chanser att dubblas jämnfört med ett luddigt mål.

Det du tänker skapas. Ju bättre du kan höra, känna och se ditt mål innan du påbörjar det i verkligheten ju större chans att lyckas.


Var SMART


Det finns ett bra system för att sätta tydliga mål och det förkortas som SMART.


S - pecifikt - Var -Hur - När

M- ätbart

A-ttraktivt

R-ealistiskt

T-tidsbestämt


Vad är målet?

Hur kan jag mäta det?

Är det kul?

Är det realistiskt? Kan jag verkligen nå det?

Till när ska målet vara avklarat?


Använd den här modellen om och om igen tills du har ett tydligt mål klart. Det hänger till 100% på att du verkligen är säker på just ditt mål.


Sen gäller det även att sätta delmål. Någon eller några gånger längst vägen kollar du objektivt av hur det går. Utifrån detta kan du göra förändringar längst vägen. Alla kan köra fast. Se till att ha någon närstående eller tränare att snacka med om du gör det.


När jag (personligen) använder mig av min målbild:


När det är motigt att gå och träna. När jag är trött och sliten.


När jag är i omklädningsrummet. Tar en sekund att visualisera mitt mål.Eller tar en kort paus i entren till gymmet.


När jag har den sista repetitionen kvar i en tung övning. Då känner jag hur det ska kännas att lyfta vikten innan jag gjort det.


När jag skriver träningsdagbok. Då kan jag läsa min målbild där och jämnföra med utförda träningspass.



Presentation

Omröstning

Vad tränar du helst?
 Styrketräning (generell)
 Bodybuilding
 Traditionell Kampsport
 MMA (mixed martial arts)
 Vanlig boxning, thai eller kickboxing
 Spinning
 Kettlebells
 Crossfit
 Friidrott
 Fotboll
 Bandy
 Tennis
 Golf
 Löpning
 Snabba promenader eller stavgång
 Simmning
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards