Alla inlägg den 8 januari 2009

Av Samuel - 8 januari 2009 11:02

Jag tänkte göra det bekvämt för den som själv vill prova sig fram i testernas värld. Får ge mig själv lite kritik då militärens tester inte är så tydligt formulerade som jag skulle vilja. Men och andra sidan kan det vara värt besväret att läsa dem.


Del 1: Fysiska tester för motionärer


Här kan du jämnföra dig själv i tester som betonar den uthålliga styrkan. Tabellerna är baserade på motionärer. Situps/armshävningar/knäböjstest


http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article2903822.ab


Modern av alla konditionstest är coopertestet. Här är det springa som gäller! 12 minuter så långt det bara går!


http://sv.wikipedia.org/wiki/Coopers_test


Del 2:Är du vältränad enligt Stellan Back?

Själv tränar han Atletic Fitness och jobbar som PT. Uppfyller du hans krav?  Testet är hämtat från hans artikel I body Magazine.


Kille:

Chins: 20 reps
Dips: 30 reps
Rodd 1000m: 3min 30s
Löpning 3km: 12min

Tjej:

Chins: 10 reps
Dips: 15 reps
Rodd 1000m: 4min
Löpning 3km: 14min


Fysiska tester för militärer


Gillar du att jämnföra dej med "eliten" av vår svenska militär eller vill träna som dem (utan att för den delen behöva ut och kriga?)


Här är träningsprogrammen som rekommenderas att utgå från för bland annat kustjägare, amfibiesoldater och fallskärmsjägare.


http://www.lumpen.nu/Monstring/Basta-forberedelsen/Tana-infor-fysiskt-kravande-befattningar2/Bestall-eller-ladda-hem-traning-for-fysiskt-kravande-befattningar/


Vill du ha mer kunskap och även tabeller för proven till officiersutbildningen? är finns beeptest (kondition), Styrketest med mera.


http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning/Officersutbildning/Bli-officer/Fyskrav/



Lycka till! Om någon faktiskt, mot förmodan gör ett test så skriv gärna och berätta hur det gick!

Av Samuel - 8 januari 2009 00:38

Här kan vi se den andra bilden vi tagit med vår digitalkamera. Min kära flickvän, nytränad och mycket nöjd med sitt senaste inköp av återhämtningsdryck =P

Av Samuel - 8 januari 2009 00:03

 All träning kan mätas. Bästa sättet är att mäta utgångsläget och välja några tidpunkter in i träningsperioden där man kollar av om man gått framåt eller bakåt i träningen. Har man gått bakåt måste man börja modifiera sin träning.


Det jag tänker fylla i så fort jag mätt dem är dagsläget:


Längd:186 cm

Vikt:83,0 kilo (morgonvikt)


Bröst:

Armar:

Midja :

Lår:


Test överkroppens styrka (RM) (bänkpress):


Test konditionstal (löpning i backe):

Test nr ett visade ett värde på 75 ml. Alltså "mycket bra" på konditionsskalan. Dagen efter valde jag att göra om det och fick då 72 vilket betyder "över medel".

Presentation

Omröstning

Vad tränar du helst?
 Styrketräning (generell)
 Bodybuilding
 Traditionell Kampsport
 MMA (mixed martial arts)
 Vanlig boxning, thai eller kickboxing
 Spinning
 Kettlebells
 Crossfit
 Friidrott
 Fotboll
 Bandy
 Tennis
 Golf
 Löpning
 Snabba promenader eller stavgång
 Simmning
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards